måndag 17 augusti 2009

Fantastiska forskningsrön??

Hej hej Bloggen hallå!

Eftersom fru C har sitt första seminarium redan andra dagen i skolan har jag börjat att läsa in litteraturen. Visst kan jag förstå att forskning är bra och att det skapar vetenskapligt grundade metoder att arbete, men är all forskning verkligen så jäkla nödvändig??

I boken jag just nu försöker plöja igenom på engelska har jag funnit följande (fritt tolkat och översatt av mig med risk för viss feltolkning) stycke, ämnet är mäns våld mot kvinnor:

" Farrington (forskaren alltså) har föreslagit att när enskilda individer och eller grupper möter stressorer, kan de antingen klara av eller misslyckas med att hantera den förhöjda stressnivån..."

No shit Sherlock, antingen klarar man av att hantera stress eller så inte...hmm.. det hade jag aldrig kunnat lista ut på egen hand med sunt förnuft. Vilken tur att avsatta medel för avancerad forskning används väl!!

Man skulle kanske börja forska och få massa forskningsmedel för att ta reda på sådant som egentligen inte förklarar ett dyft.

Tjillivippen från student-Caramel

1 kommentar:

  1. Har visserligen inte läst ursprungstexten - men fniss! Det har jag ALDRIG hört talas om ;))!
    /Kram, Anja

    SvaraRadera