tisdag 4 augusti 2009

Byråkrat-Sverige

Hej hej Bloggen hallå!

I normala fall är det inte jag som gnäller över byråkrati och krångliga regler utan det är jag och den organisation jag jobbar för som får höra dessa klagomålen, men i dag känner jag bara att jag måste få klaga lite.

I eftermiddags hade jag en lucka i min annars rätt bokade kalender på jobbet så jag passade på att åka in till Frölunda Torg för att gå på Apoteket. Snacka om irriterande när apotekaren/receptarien påpekar att jag inte kan hämta ut en av de läkemedel jag ville ha ut, för jag kom tre dagar för tidigt för att få det som ett uttag inom förmånen.

Kom igen!! Det är inget morfin jag tänkte hämta ut, eller anabola steroider direkt, men icke... det är först den 7 augusti jag kan göra uttaget, om jag inte vill betala fullt pris för läkemedlet.

Reglerna kring det där med rabatt/frikort på läkemedel är krångligare än krångligast och jag tycker baske mig synd om de som jobbar på Apoteket och skall förklara dessa krångligheter för oss kunder.

I det stora hela går hela systemet ut hur mycket pengar man lägger ut på receptbelagda läkemedel på ett år. Det borde inte överstiga 1800 kr. Enligt information från Apotekets hemsida så sker rabatteringen av läkemedel enligt en "rabatt-trappa" som de inte ens visar. Mysko va?

Men om jag har förstått det hela rätt så får man olika rabattsatser i fyra trappsteg på läkemedel som ingår inom deras högkostnadsskydd. Något de inte informerar om är att det finns en hel del läkemedel som inte ingår i högkostnadsskyddet, som till exempel hostmedicin. Och visst är det väldigt passande att länken på Apotekets hemsida om vad högkostnadsskyddet innehåller inte funkar idag nu när jag försöker upplysa mig lite?

Nåväl, nu har jag förvisso friska armar och ben och behöver inte tillförlita mig på andra för att kunna få till ett besök på Apoteket på fredag igen, men tänk om jag varit funktionshindrad eller gammal och behövt boka ledsagare/ kontaktperson/hemtjänstpersonal för att hämta ut mediciner och det inte funkar på grund av tre ynka dagar???

Dåligt Apoteket!! Eller de som bestämt detta trams!!

Tjillivippen från klago-Caramel, tre dagar före sin tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar