lördag 11 april 2009

Spenatsoppa

Hej hej Bloggen hallå!

I går var det ännu en strålande dag. Vi ute och byggde på huset större delen av dagen. Därför blev gårdagens lunch något väldigt, väldigt enkelt men fantastiskt gott.

Jag gjorde nämligen spenatsoppa! Något som älsklingen och jag har blivit barnsligt förtjust i. Egentligen kan jag inte begripa varför jag är det, det är inget som serverats i hemmet när jag växte upp.


Ingredienser:
  • Ett par nävar frusen hackad spenat.
  • Lämplig mängd vatten.
  • Buljongtärningar
  • Vitlöksklyftor.
  • Smör.
  • Vetemjöl
  • Vitt matlagningsvin
  • Salt och peppar
Garnering:
  • Knaperstekt bacon i bitar
  • Kokta ägg i halvor

Gör så här:
  • Börja med att hårdkoka och kyla äggen.
  • Tina spenaten på svag värme i kastrullen, fräs sedan med smör och krossad vitlök.
  • Tillsätt vatten, buljongtärning och en skvätt vitt vin. Låt koka livligt några minuter.
  • Rör under tiden ihop smör och mjöl till redningen och knaperstek bacon som sedan lägges på hushållspapper för att suga upp överskottsfettet.
  • Red av soppan med smör- och mjölblandingen till önskad tjocklek av soppan. Vispa och krydda med salt och peppar.

Mormor är säkerligen jättestolt över mitt recept, eller vad tror du mamma? Inget exakt mått så långt ögat kan se. Mitt minne av mormor är att hon var verkligen av den gamla skolan där exakta mått var överkurs, matlagningen blir bäst om man går på känn.

Idag blir det ännu mera snickrande på huset, men först skall vi införskaffa lite ingredienser till vår påskmiddag i afton.


Tjillivippen från en kock-Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar