onsdag 15 april 2009

Det lönar sig att skramla och panta burkar

Hej hej Bloggen hallå!

I morse när jag åkte till jobbet efter att älsklingen klivit av på sitt jobb, hörde jag Titti på RixMorgonZoo berätta om Burk-Curt.


Alla där hemma i Skellefteå visste vem Burk-Curt var. Han var alltid på stan och samlade in tomburkar. Han var lite av ett original, han gick sin egen väg oavsett hur mycket skit och gliringar han fick av Skellefteborna. Jag såg honom rota i alla papperskorgar i stan, det var inte en fest utomhus som gick honom förbi. Han var där och plockade burkar i vått och torrt. Nu har han dessvärre gått bort men hans mångåriga samlande av burkar och pantande hade gett honom en smärre förmögenhet. Allt detta kan man läsa om i Expressen idag.

Det är ju det jag har alltid sagt, att det är inte bara miljön som vinner på att vi pantar våra burkan och flaskor. Vem hade kunna trott att denna mannen var god för en massa miljoner?? Dessutom kan man nuförtiden på många av pant-maskinerna välja om man vill donera pengarna till välgörande ändamål istället.

Så låt oss alla fortsätta panta för miljö eller för ett litet tillskott av klirr i kassan!!


Tjillivippen från en inbiten pantare

1 kommentar:

  1. Caramel! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv - alltså om burkar/flaskor!
    Det vore kanske något för pensionärskan att dryga ut magra pensionen med;))!
    Nu får jag väl börja ta reda på var festerna finns och ha med mig en svart plastsäck - eller två....typ...och lura i buskarna... vem vet det går kanske att få sig en gratis slurk av congac också...på köpet...;))!
    Kram/Anja

    SvaraRadera