onsdag 22 juli 2009

Tar tillvara på naturen

Hej hej Bloggen hallå!

Idag efter att ha målat andra lagret på undertaket på vår entrésida av huset bestämde jag mig för att det var dags att hjälpa vår röda vinbärsbuske lite. Den dignar av alla mogna vinbär som den försöker bära upp. Förra året fick vi mycket bär i busken men efter lite kärlek och utrensning av de allra äldsta grenarna så har den gett oss än mer bär i år.

På bara några timmar så fick jag ihop en full 10-litershink med bär. Busken ser mycket gladare ut nu igen då grenarna orkar spreta uppåt igen. Jag fick ärva min mors saftmaja när vi var där uppe på vår semester. I dag blev det premiär att använda den till bären.

Saftmajan riggad för saftande

Förra året försökte jag göra saft på det mer traditionella sättet, nämligen genom att koka bären och sedan låta dem rinna av i silduk, med mycket kladd och gegg i köket som resultat. Åhh, så mycket smidigare det har gått med saftmajan, det enda geggandet som blir är vad som är kvar i pannan efter kokandet är klart, och det går ju raka vägen till komposten när det kallnat av!

Saft blev det, ångande och het

Nu är det bara att skumma av saften och vänta så att den kallnar för att kunna hälla upp den i rena plastflaskor och frysa in! Perfekt att sen ta fram, söta efter behag och njuta av vad naturen har att ge!

Tjillivippen från en saftnings-Caramel

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att kunna njuta av vad naturen ger. Hoppas att saften smakar gott. Det gjorde den alltid när jag var liten och min mamma gjorde vinbärssaft.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Saften är jättegod om än sur... jag har nämligen bestämt mig för att frysa in den osötad för att sen söta den efter behag när den tinas upp igen.

    SvaraRadera