söndag 24 maj 2009

Tjolöholms slott

Hej hej Bloggen hallå!


I går bestämde älsklingen och jag oss för att göra en liten utflykt. Målet var Tjolöholms slott, några mil söder om Göteborg.

Som inflyttad i Göteborg, dröjde det inte länge innan jag förstod att släktet Dickson varit inflytelserika i staden. Inte helt överraskande har jag kunna läsa mig till att slottet byggdes av en Dickson, nämligen James Fredrik Dickson eller egentligen hans hustru Blanche Dickson eftersom den förstnämnde avled när bygget just påbörjades. Det finns massor att läsa om släktet Dickson men jag tänker inte ta upp det här.

Dolt i grönskan hittade jag denna vackra trapp.

Fick motstå lusten att följa den bara för att se vart den trappen och stigen leder. Kan inte hjälpa det men jag fick en bild i mitt huvud från Sagan om Ringen-triologin, där Frodo, Sam och Smeagol/Gollum klättrar uppför oändliga trappor. Förvisso i ett kargt bergslandskap men dock.

Det fanns något med denna trapp som trollband mig. Den syns knappt, men det var tydligt att någon skapat den, men till vilket syfte? Var det en genväg till tjänstefolkets bostäder, eller bara något för barnen att leka i skogen?

Svaren på frågorna? Tja, jag har dem inte.



Väl inne på slottsgården, undra om det egentligen skall kallas fram- eller baksida? Jag kallar det för enkelhetens skull havssidan.

Tror att vi hittade ljugarbänken.

Eller kanske detta var ljugarbänken?

Utsikten över havet var bedårande.

Dessa buskar vittnar om att livet är hårt vid havet. De har böjt sig för de snara havsvindar som blåst över dem i åratal.

En vacker ängel i vit marmor är det enda som är kvar av det mausoleum som Fru Dickson lät uppföra.

Tjillivippen från Foto-Caramel

1 kommentar:

  1. Ja visst är det fantastiskt fint där Caramel!/Kram, Anja

    SvaraRadera