torsdag 14 maj 2009

Att skapa en ny vana

Hej hej Bloggen hallå!

I mitt jobb träffar jag många människor, både andra "professionella" och yrkesmän samt personer i behov av hjälp och stöd.

Ett team av två medelålders män som arbetar som coacher träffar jag regelbundet tillsammans med några av mina klienter. De arbetar som jobbsökarcoacher egentligen men jag upplever de jobbar minst lika mycket som livsstilscoacher.

En del av de samtal vi har handlar om att förändra sina vanor och skapa sig nya och goda sådana. De säger att det tar inte mer än 21 dagar att skapa en ny vana. Om detta stämmer, innebär de med andra ord innebär det att jag har kvar 15 dagar innan jag har skaffat mig den nya vanan att vara ute och kuta i skogarna häromkring. Bra va?? 15 dagar går väl snabbt??

Jag har än så länge (peppar, peppar ta i trä) faktiskt begett mig ut var annan dag och kutat. Idag så valde jag att i stället för att ta vår runda uppe på berget, att springa neråt sjön som jag tror här nedanför, en bit in i skogen och tillbaka. Det gick ganska bra, joggade stort sett hela vägen, med undantag för två ställen där jag gick ungefär 50 meter.

När jag kom hem kändes det ungefär som i söndags, var helt utmattad och skakis. Men hade krafterna kvar att gå in på Eniros kartor och kolla hur långt det är till sjön och tillbaka. Det visade sig vara 1,6 km enligt Eniro... det innebär ju att jag joggat lite dryga 3 km!! Yeiii!!

Det kan kanske tyckas att jag redan nu klarat min målsättning, men det tycker jag inte eftersom dagens valda väg innehåller inte alls lika mycket backar och andra jobbigheter att bemästra. men jag kan ialla fall stoltsera med att jag är på väg åt rätt håll!

Tjillivippen från en skrytande Jogging-Caramel

2 kommentarer:

  1. Så duktigt av dig Caramel!Verkligen!
    21 dagar att skaffa sig en ny vana?! Det låter ju häftigt. /kram,Anja

    SvaraRadera
  2. Jajemän kära svärmor! De hävdar att det är vetenskapligt bevisat att det inte tar mer än 21 dagar!!

    Känns trösterikt att veta när nya vanor känns motiga att genomföra, eller hur?

    SvaraRadera