tisdag 23 februari 2010

Sinnesrobönen

Hej hej Bloggen hallå!

Idag har jag funderat en del kring sinnesro, vara nöjd med det lilla och faktiskt leva här och nu. Är vi det? Kan vi bli det? Jag brukar ta till ett fragment ur Sinnesrobönen för att stilla mina funderingar ibland.

Känner ni till Sinnesrobönen? Här kommer ett stycke ur den i alla fall:

"[...] Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden. [...]"

Tänk vad enkelt det låter att acceptera det man inte kan förändra. Lättare sagt än gjort. Har vi modet att förändra det vi kan förändra på eller förståndet att inse skillnaden?

Jag gör så gott jag kan i mina försök att acceptera, ha mod och förstånd.

Hur gör ni?

Tjillivippen från filosofi-Caramel

1 kommentar:

  1. Herjsan Caramel! Den här "bönen" är bekant för mig sedan länge - det svåra i sammanhanget - tycker jag - är att förstå vad man inte kan förändra.../Kram, Anja

    SvaraRadera