söndag 22 mars 2009

Feng Shui i mitt hem

Hej hej Bloggen hallå!

Enligt Feng Shui-traditionen så kan saker som inte är slutförda, eller behöver åtgärdas få energin att stagnera, precis som överflödet av prylar vi samlar på oss men inte behöver. Därför anser de flesta insatta att gemene man har för mycket som ligger och skräpar i våra liv vare sig det är känslomässigt skräp eller fysiskt skräp.

Jag är definitivt en samlare! Min första Feng Shui-rensning i mitt hem och liv var smärtsamt... det ligger inte riktigt i min natur att slänga eller lämna till second-hand. Jag sparar gärna "utifall-att-jag-kanske-kan-använda-igen-någon-gång-
längre-fram-i-livet"
. Men skillnaden var enorm energimässigt före och efter rensningen! Efter första rensningen fick jag mindre och mindre motstånd till att slänga. När jag flyttade ur min lägenhet till älsklingens hus så röjde jag rejält. Kan nog påstå att jag har aldrig kastat så mycket saker i min ägo under hela mitt liv som jag gjorde när jag flyttade ut ur lägenheten.

Huset vi bor i är väldigt litet och det krävs mycket planering och diciplin för att det inte skall se plottrigt och överfullt ut. Älsklingen har under de senaste 4 åren han levt i huset haft ett fortgående arbete med utvändig renovering och efter förra sommarens arbete med att isolera och sätta ny panel på sista väggen är det bara småplotter kvar att göra. Förutom altanen som förra sommaren visade sig vara i allt för dåligt skick att inte åtgärda.

I helgen har vi snickrat och åtgärdat en del av småsnickeriet som är kvar. Nu är inte längre undersidan av på taket på den sida av huset vi har entrén en av de saker som stagnerar vår energi längre!! Och visst märkte jag av frigörandet av energin på en gång. Efter att taket var färdigt, klippte jag mera sly ut och rensade ur garderoben inne, nu när det mesta jag har i den är för stort för att kunna vara med ännu en säsong på mig. Dessvärre börjar det eka i min garderob, triss-vinster hitåt tack! *fniss*

Summa sumarum: Vi borde rensa mera i våra röror och frigöra mer energi till allt som vi tycker om att göra!


Tjillivippen från en energiberikad Caramel

1 kommentar:

  1. Skriver under på vartenda ord! MEN, åtminstone i mitt fall, med långt liv bakom är det inte så lätt!

    Kram, Anja

    SvaraRadera