onsdag 25 mars 2009

Felsägning med mersmak

Hej hej Bloggen hallå!

Idag är det våffeldagen!
En underbar dag som legitimerar lite frossande *ler*

På min arbetsplats så hade barngruppen bestämt sig för att unna sig lite våfflor till deras metodmöte på morgonen. Självklart var de i full fart med att grädda sina våfflor när vi hade vårt morgonmöte i lunchrummet. Inspirerad av deras goda idé så tyckte jag att det var ett strååålande exempel att följa. Jag försökte övertala min minimala arbetsgrupp (flera var på datautbildning som vi alla ska gå på inom den närmsta veckan) till att följa deras exempel till vår metodtid på eftermiddagen.

Snacka om att fru C mötte på motstånd. Uppenbarligen så arbetar jag med väldigt målmedvetna och hälsosamma personern som tyckte att våfflor inte alls var någon strålande idé! Lite melodramatiskt spelade jag överkörd och sur, resten av vårt möte... något som Ylva i barngruppen var mottaglig för.

Nåväl, efter en liten stund... när jag satt upptagen under telefontiden så kom Ylva förbi för att berätta att de hade en våffla över till mig! *Yeiii* Undra om man skall söka arbete i barngruppen istället? Jag menar, de verkar ju ta till vara på alla viktiga traditioner.....*klurar* Snacka om ljuvligt den våfflan smakade!! Med jättegod jordgubbssylt och lite grädde!! Hur långt borta kan himmelriket vara?

Varför äter vi våfflor den 25:e mars? Enligt Google så kommer vår våffeldag från en felsägning av Vårfrudagen, Marie Bebådelsedag. Av de träffar jag hittade när jag sökte på Våffeldagen så verkar denna dag ha anor lååååångt tillbaka i tiden... från 600-talet. Det har varit röd helgdag fram till mitten av 1900-talet. Med våffeldagen markerar vi att vintern är slut och att nu börjar våren! Det gillar jag *ler* Nu är det dags att ta avsked av Kung Bore!!

Så varför inte ta avsked av denna kyliga man med en varm frasig våffla, just idag? Jag tycker det är en ypperlig idé!!

Länge leve våffellaggen!!


Tjillivippen från en våfflad Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar