lördag 15 januari 2011

Planeringsdags och tankevurpor

Under den senaste veckan- fjorton dagarna har vi på lite mer allvar börjat fundera hur vi ska göra med föräldraledigheten. Tankarna har väl gått att jag ska ta ut föräldraledigt ungefär 14 dagar innan beräknad förlossning och kanske lite semester innan det, om inget drastiskt tillstöter och jag inte kan jobba så länge jag väljer.

Kan bara tala för mig själv, och det känns hiskeligt låååångt till slutet av maj. Inte för att jag har särskilt mycket besvär av graviditeten, men lite småkrämpor har börjat visa sig och de lär väl inte försvinna förrän det är dags för pyret att se dagens ljus.

Häromdagen när jag tog bussen till jobbet på grund av de glashala vägarna så satt jag och bläddrade i min kalender. Som det ser ut just nu så är det datum vi fått för beräknad förlossning en torsdag. Om man tar ut föräldraledigt den vecka och två veckor så hamnar man i början av maj. Om man sen lägger till två veckors semester innan det så skulle planeringen bli att jag lämnar mitt jobb till påsk!

Så mycket lättare det plötsligt kändes, att mentalt  ställa in sig på att jobba fram till påsk trots att den är rekordsen i år, istället för mitten av maj trots att det bara handlar om två veckor. Snacka om tankevurpa! :)

Än har vi väl inte riktigt funderat över hur vi vill dela upp föräldraledigheten, men mycket beror ju på andra tillfälligheter och frågetecken i våra liv. Än så länge är nog minimum för längden jag ska vara hemma är väl framåt årsskiftet åtminstone, men kanske mer troligt ända fram till nästa vår.

Det är lite svårt att veta hur man planerar in föräldraledigheten smart! Någon som har något tips?

Vi har förresten fått en spjälsäng! :) Min kära arbetskamrat Hillevi rensar vinden inför en flytt och hon behöver bli av med den! Återstår bara att hämta den innan månadsskiftet.

1 kommentar:

  1. Håll i tankarna att ni inte behöver ta ut några dagar under det första året, annat än för er egen försörjnings skull... Så om ni vill dra ut på ledigheten är det inte dumt att vara lite sparsam i början! =)
    Kramar, Mia

    SvaraRadera