torsdag 20 januari 2011

I bakartagen

Hej hej Bloggen hallå!

På sista tiden har jag fantiserat om farmors kakburkar som fanns i hennes frysar när jag var liten. Jag minns hennes olika kända småkakor som strassburgare, pariservåfflor, syltkakor  och mandelmusslor  för att nämna några, men även farmors egna kompositioner som "slobber´n". Har tänkt på hennes välskrivna receptböcker och hela lådan som saknade någon som helst tillstymmelse till ordning, med diverse urklipp av olika recept. Det har väckt lusten till att baka kaffereps-kakor.

Så häromdagen när var det min tur att ordna med fika på jobbet till den mysiga traditionen att en gång i veckan fikar vi hela enheten tillsammans, ville jag så klart bjuda på något hembakt.

Jag bläddrade lite i min kokbok. Kokboken som jag påbörjade 1993 när jag flyttade till min första egna lägenhet hemma i Skellefteå. Det är en salig röra av olika recept jag har samlat i den, allt från recept till degar för att baka bröd i gammeldags bagarstugor med vedeldad ugn till kakor och maträtter.

Hittade en gammal goding som jag inte bakat på många år, snickerskaka. Så den fick det bli!! Supersmarrig och busenkel att göra! Dessvärre har jag inga foton på skapelsen.


Snickerskaka

Kakan: 
3 ägg
3 dl socker
200 g smält smör
4 dl vetemjöl
3 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver

ca 175 g salta jordnötter

Kolasås:
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao (kan uteslutas)
1 dl ljus sirap
1 dl grädde
4 msk (60 g) smör
Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 200 grader
  • Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och poröst, tillsätt resten av ingredienserna.
  • Smörj en långpanna och häll i smeten, bred ut jordnötterna och grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
  • Under tiden; koka kolasåsen
  • Häll kolasåsen över den varma kakan, bred ut med slickepott så det täcker hela kakan, låt kallna
  • Smält chokladen och bred ut över kakan, låt stelna.
  • Skär upp kakan. Det är en ganska mastig kaka så det behövs inte vara så stora bitar och de går att frysa
Smaklig spis! 




Tjillivippen från Bak-Caramel

2 kommentarer:

  1. Hej på dig
    Tack för fina ord inne hos mig. Mmm... De där låte gott.. Måste jag nog prova någon dag.
    Önskar dig en mysig helg
    Kramisar
    Sus

    SvaraRadera
  2. Din receptbok låter som en väldigt spännande bok att bläddra i. :-)

    Och denna snickerskaka kommer jag såklart att prova.

    Ha en fin vecka kära du!

    SvaraRadera