fredag 19 november 2010

Som om jag inte redan visste....

Hej hej Bloggen hallå! 

Det är bara att konstatera, jag bakar för sällan! 

Det tycker jag varje gång jag äntligen får mig att nu jäklar är det dags. Jag vet inte om det är det att man skapar något som får mig att bli så glad av bakandet, eller om det är de härliga dofterna som sprider sig i huset får mig att tänka tillbaka till min barndom.

Min mamma har alltid bakat, allt från matbröd till bullar, kubbar och småkakor. Även om vi barn numera är vuxna och utflugna så gör hon det fortfarande, men jag kan tänka mig att det har kanske inte längre samma strykande åtgång som när vi bodde hemma.

Farmor var likadan. I hennes frysar kunde man alltid hitta minst 10 sorters kakor och bullar och de skulle alla fram så snart kaffepannan sattes på för att det kommit gäster. Dessvärre blev min farmor svårt ledbruten av sin reumatism och bakandet avtog allt mer på grund av detta. Men hennes arv, de vackert för hand välskrivna receptböcker finns kvar och jag har en tanke på att göra anspråk på dem när vi bor lite större.

I vårt hem har inte bakverk så strykande åtgång. Älsklingen är inte någon som egentligen uppskattar söta saker (förutom mig och kissarna kanske då *fniss*) och jag mår inte allt för bra om jag äter för mycket sött eller sådant som är för fett. Därför kan jag inte stoltsera med en massa bakverk i vår lilla frys, men snart kommer dagens chokladsnittar att få göra entré där.



Chokladsnittar
100 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 msk sirap
2 dl vetemjöl ( jag använder dinkelsikt)
2,5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat

  • Rör socker smör och sirap poröst med elvisp
  • Tillsätt övriga ingredienser och vispa ihop till en smulig deg
  • Knåda ihop degen och dela i två delar
  • Rulla till två bakplåtslånga rullar och platta till lite
  • Grädda i 175 grader i ca 20 minuter
  • Skär i snittar direkt kakorna kommer ut ur ugnen, låt sedan kallna
Tips! Skippa chokladen och du får i stället väldigt goda kolasnittar

Tjillivippen från bageri-Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar