torsdag 19 november 2009

Kärt barn...??

Hej hej Bloggen hallå!

Grissjukan, Svininfluensan, Baconsjuka, Nöff-Nöff eller A(H1N1).

Senaste månadens och kanske till och med månadernas stora samtalsämne kallas många saker men framförallt skapat två, eller kanske till och med tre läger i vårt avlånga land.

De som tänker vaccinera sig och mässar om och om igen om att det är vår medborgerliga plikt att vaccinera oss för att inte sprida smittan vidare, och så oss som inte tänker vaccinera oss och får bannor för det. Och kanske den grupp som fortfarande ej tagit ställning, eller kunnat bestämma sig hur man vill göra.

Eftersom detta är min blogg så ger jag mig friheten att tycka fritt och det gör jag ju rätt ofta. Det är inte rätt att försöka lägga på oss någon typ av kollektiv syndabock-stämpel för att vi inte tänker eller önskar att vaccinera sig. Var och en måste få den demokratiska möjligheten att nyttja den fria viljan utan bannor. Jag har inte direkt hört någon av oss "nej-tack"-människor klandra de som vill vaccinera sig.

Hur som haver, i afton när jag skulle åka från jobbet var det en salig röra av konstigt parkerade bilar, metervis med människor som köar i regnet och allmän oordning. Orsaken?? Jag gissar förvisso bara, men har en känsla av att mina gissningar är rätt. Vårdcentralen mitt emot har antagligen börjat vaccinera personer som inte fått förtur på grund av att tillhöra någon riskgrupp. Våta i det ruggiga novemberregnet står de där, köandes, för att att slippa råka ut för vad som kan verka vara den största och farligaste farsoten sen spanska sjukan, eller??

Jag förstår inte riktigt paniken för årets influensa. Och nej, i någon kö för att frivilligt pilla i mig något virus med en kanyl, kommer ni inte att se mig, såvida det inte blir tvång, eller belagt med något straff för att man inte vill vara del av

Tjillivippen från Caramel

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag håller med dig. Ingen vaccination. Sonen vill heller inte ha. Men skolan har inte börjat att vaccinera ännu. Sambon vaccinerade sig eftersom han ska åka till USA om en vecka, data- och röntgenmässa.
    Visst har det blivit hysteri kring "Mexicanen", bara den kan göra folk sjuka.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Detta debatteras så klart även i grannlandet! Jag vaccinerade mig pga astman - vet hur kass jag blir i luftrören av förkylning/influensa och det är inte skoj. Lova däremot - där tvekar jag ordentligt...

    Kramar

    PS. Jag knyckte din fina idé om väderrapport på bloggen ;o) Tack, Caramel!

    SvaraRadera