fredag 13 november 2009

Fredagen den 13:e

Hej hej Bloggen hallå!

Tänk vad lite gammal kristen vidskepelse kan hålla folk i skräck. Enligt vad man kan läsa sig till så kommer myten från Jesu tid. Jesus och hans lärjungar var tretton till antalet. Den trettonde var Judas, han som svek Jesus – därav olyckstalet tretton. Sedan har man spunnit vidare på detta då Jesus hängde sedan på korset på långfredagen. Därav dubbel olycka när de sammanfaller.


Visst tror jag på numerologi, tarot, tomtar & troll och andra övernaturliga ting, men dessvärre inte trams som är skapat av människan i religionens namn. Det finns inga vetenskapliga eller ovetenskapliga bevis att denna dag är mer otursdrabbad än någon annan.

För ett antal år sedan arbetade jag på ett fängelse. På det fängelse arbetade en lärare som var nästintill vettskrämd när hon kom till jobbet en fredagsmorgon den 13:e. Hon var övertygad att något hemskt skulle hända, att någon intagen skulle skapa problem eller liknande. Jag lånade ut den bergskristall jag alltid bar med mig i fickan och lovade att den skulle skydda henne mot allt ont denna dag.


Det var en tacksam och lättad arbetskamrat som vid dagens slut tackade för lånet och berättade lyckligt hur skyddad hon känt sig hela dagen tack vare min kristall. Fungerar kristaller som skydd mot ont? Tja, om man tror och känner sig skyddad så spelar väl sanningen ingen roll. Skrock är till för att sätta griller i huvudet på oss människor.

Vare sig något faktiskt skyddar/botar eller om det bara är båg spelar inte större roll egentligen. Bara tron i sig kan skapa underverk. Man ska inte underskatta placeboeffekten, upplevelsen av resultat är det viktigaste tycker jag.

Tjillivippen från en orädd Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar