söndag 5 december 2010

Paltkok

Hej hej Bloggen hallå!

I dag har varit en dag i nostalgins spår! Först frukost som farfar brukade äta, kornmjölsgröt och sedan göra mammas palt, efter mormors "recept"! :)

 En hel skål med palt på kylning i köket

Förberedelserna började redan igår. Det färska sidfläsket tärnades, saltades och knaperstektes. Hälften av potatisen kokades och sattes på kylning. Tänk vad ett litet fynd i en matvaruaffär kan göra en på gott humör. Jag har länge letat efter färskt sidfläsk där vi handlar, för att kunna göra palt men har bara funnit rimmat i kyldiskarna förrän i går.

Det har skalats och rivits potatis, arbetats ihop till en lagom hård deg, med kornmjöl och salt, fyllts med det knaperstekta fläsket och rullats till paltar som sedan kokats. Jag kan inte dela med mig med något direkt recept, för som vanligt när det gäller de gamla recepten jag har, så handlar det mer om att gå på känn än att mäta upp råvarorna. De råvaror som ingår i "vår" palt är potatis, kornmjöl, salt och knaperstekt saltat sidfläsk.

När älsklingen och jag smakade varsin palt, nykokta och just upptagna ur grytan så var responsen jag fick: "Det smakar precis som din mammas!" och då vet jag att jag lyckats!

Första provsmakningen, direkt upptagen ur grytan. MUMS!

Här hemma hos oss äter vi helst palten tärnad och uppstekt med lingonsylt

Dagens middag för en stund sedan, innan den blev uppäten

Tjillivippen från Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar