onsdag 6 oktober 2010

Några tankar om de nya apoteken

Hej hej Bloggen hallå! 

Är det någon mer än jag som inte är särskilt imponerad av resultatet av beslutet att släppa apoteksmarknaden fri?

Som en läkare jag träffade för inte så längesedan sa-. "Visst är det bra för dem som bara behöver huvudvärkstabletter eller nässpray, att kunna svänga in på macken och köpa. Men för er som behöver riktiga läkemedel har det blivit besvärligare för."

Förut så räckte det att ringa ett nummer till apotekets kundtjänst med frågan:"- På vilket apotek i Göteborg finns läkemedlet Y hemma?" och enkelt och snabbt få ett svar. Beroende på vem som svarade i telefonen på kundtjänst så kunde de ibland också reservera läkemedlet åt en. Det var en suverän service.

Nuförtiden kan man få ringa runt till fyra eller fem olika företag som driver apotek med samma fråga för de kan inte se varandras lagerstatus.

I går var jag till ett apotek nära mig för hämta ut ett vanligt läkemedel. Självklart hade de det inte hemma utan var tvungen att beställa det och jag fick beskedet att det skulle finnas för avhämtning idag efter klockan 16. Tror ni att det fanns att hämta ut idag efter kl. 16? Nejdå, dessutom hävdade kvinnan på apoteket att jag skulle få betala en merkostnad på 70 kr av någon anledning som jag inte begriper. Något som jag totalvägrar för jag har frikort och vet att läkemedlet ingår i högkostnadsskyddet.

Om apoteket inte kan få hem det föreskrivna läkemedlet, ska inte jag behöva betala en tilläggskostnad bara för att de beställer från en annan leverantör. Jag bad henne riva den beställningen för jag är inte intresserad av att betala för något jag vet jag har rätt till gratis.

Summa summarum, jag tycker att det var bättre förr när alla apoteken var samma företag.


Tjillivippen från en omedicinerad Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar