måndag 21 december 2009

Ännu mera julpyssel

Hej hej Bloggen hallå!

Idag är det vintersolsståndet, årets kortaste dag! Om man googlar på vintersolståndet kan man bland annat finna information om högtiden Yule, som firas bland anhängare av den keltiska tron. Inom den keltiska tron så föds just på denna dagen den nya årskungen, son av guden och gudinnan. Man firar ljusets återkomst, vilket man också gjorde inom den fornnordiska asatron.

Men i och med kristendomens mindervärdighetskomplex , med "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" har kristendomens förespråkare gjort allt vad som stått i deras makt för att "radera ut" högtider och firanden från andra trosuppfattningar som tidigare var rådande. Och visst har de lyckats?? Vem tänker idag på Vintersolsståndet mitt i julstressen, några dagar före julafton?

Nåväl, dagen idag började ändå bra, när vi närmade oss stan så började det snöa och det har snöat hela dagen utanför fönstret till mitt kontor. Det kan få även den buttraste människan att bli på gott humör.

Efter middagen så fick mitt goda humör utlopp i lite mer matfixande inför julafton. Jag har hittat recept på något som hör till det finska julbordet som kära svärmor introducerade för mig förförra julen, nämligen Kålrotslåda.

Varken älsklingen eller jag är några stora fans av ansjovis, så jag gjorde även "Jansons frestelse" utan fisk och slängde in i ugnen med Kålrotslådan. Resultatet ser fint ut ialla fall.

Just taget ur ugnen

Vår lille Tyson springer ut och in genom luckan som ett jehu nu när det är kallt ute. Hans annars så skära och ljusa nos är illröd när han kommer in från kylan. Vi försökte fånga det hela på bild.

Tomtens nästa hjälpare??

Tjillivippen från Jul-Caramel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar