lördag 12 december 2009

Adventsmys

Hej hej Bloggen hallå!

Denna helgen går verkligen i julmysets tecken.


I år bestämde jag mig för att testa göra egen glögg.


Det har vi sannerligen inte ångrat för jag har hittat ett helt fantastiskt recept på äppelglögg som jag tänkte dela med mig. Receptet är hittat på www.tasteline.se, men är något modifierat:

Ingredienser:

1 l
äppeljuice
1/2 kvarting
Calvados
1 st
kanelstång
5 st
kardemummakärnor
1 bit
ingefära
1 st
citron
1 st
apelsin
1 tsk
farinsocker

Gör så här:

1. Lägg alla kryddorna i en vid kastrull.
2. Häll på äppeljuicen och calvados över kryddorna.
3. Skiva halva citronen i tjocka skivor, behåll skalet. Skär skalet av apelsinen, strimla skalet fint.
Skala och skär ingefäran i små bitar. Rör ner alltsammans i kastrullen. Pressa ner saften från apelsinen.
4. Smaksätt med lite farinsocker och låt glöggen blir riktigt het.

Låt gärna glöggen dra några timmar och värm upp igen.


I går satte vi våra julsnapsar, det kommer att bli ett spännande kapitel i sig. Båda doftar väldigt spännande och vi ser fram emot att få smaka av dem närmare jul.

Vi har även bakat lussekatter idag, som vanligt så ser mina pyttesmå i jämförelse med älsklingens.


Jag har också provat mig på konststycket att göra saffransbiscotti, de är på torkning i ugnen i skrivandets stund.



Tjillivippen från pyssel-Caramel

1 kommentar:

  1. Så mycket gott! Julmusten var helt underbar! ha en go' fortsättning på Lucia! Kram på er alla!/Anja

    SvaraRadera