söndag 13 februari 2011

Semlor

Hej hej Bloggen hallå! 

Förra helgen bakade jag bullar (kardemummafria) för att göra egna semlor.

Älsklingen tyckte att bullarna såg lite löjligt små ut när jag hade knådat ut degen och rullat några små bullar på plåten. Han ville ha dem lite större och det fick han. Men efter jäsning blev de enorma!

Hemma hos oss fyller vi inte bullarna med mandelmassa och grädde utan istället så har vi en mindre söt och fet variant med vaniljkräm och vaniljvisp.

Receptet till bullarna hittade jag för många år sedan, minns inte var men de blir rikigt fluffiga och bra och därför vill jag dela med mig av det:

Semlor, ca 16 stycken

75 g smör eller margarin
2 dl mjölk
50 g jäst (för söta degar)
½ burk kesella 1%
1 st ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk bakpulver (knappt)
ca 9 dl vetemjöl (jag använder Dinkelsikt och då behövs det oftast lite mindre)

Pensling:
1 uppvispat ägg


Gör så här:
  • Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader
  • Smula jäst, rör ner kesella, ägg och strösocker i en bunke, tillsätt degspadet och rör ut.
  • Rör i bakpulver och mjöl. Om du väljer dinkel, gör degen väldigt lös då dinkel verkar ha en tendens att ta till sig vätskan långsammare.
  • Jäs till dubbel storlek, ca 40 minuter
  • Knåda degen, dela och rulla till 16 små bullar. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
  •  Värm ugnen till 225 grader.
  • Pensla med uppvispat ägg, grädda i ca 6-8 minuter.
  • Låt kallna och fyll med vad som behagar.
Smaklig mums! För det är vad jag tänker göra nu i kväll! Mumsa i mig en semla! :)

Tjillivippen från Caramel

1 kommentar: