torsdag 12 maj 2011

Gårdagens hjältar

Som jag berättat i det förra inlägget har jag blivit manisk, eller snarare besatt på mat/bak vilket har resulterat i att min elvisp lade av för någon vecka sedan.


Jag har hittat ett recept på hemmagjord ostkaka med keso, som jag tycker verkar vara ett rätt ok mellanmål om man gör den på mjölk och väljer bär till, istället för sylt och grädde.


I receptet ingår det att vispa ägg och socker vitt och fluffigt, vilket en elvisp gör hur enkelt som helst, men eftersom min är av det icke fungerade slaget så bestämde jag mig i går för att vispa för hand. "Hur svårt kan det vara?"


Tja, svaret är enkelt, det är inte svårt men det kräver sin armstyrka att kunna vispa för hand, armstyrka som jag inte till fullo besitter. 


Det fick mig att tänka på vilka kraftkvinnor den gångna tidens husmödrar måste ha varit! Riktiga vardagshjältar i min värld, som utan knorr och direkta hjälpmedel rörde stora tunga degar för hand utan att knorra eller pusta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar