onsdag 16 juli 2014

Kreativitet

Så här mitt i andra semesterveckan och vädret har varit lite sådär sista dagarna så har ju strandhäng  inte varit aktuellt.

Men tydligen börjar hjärnan vara lite utvilad, även om kroppen känns tröttare än någonsin och lusten att pyssla i köket har vaknat. I går till lunch fick jag för mig att fixa hemmagjord pizza till Elias ända från grunden, och då menar jag från grunden....


 Pizzasås med massa nyttigheter som morötter i....

... som fick koka länge och en mixas....

Jag googlade fram ett spannmålsfritt recept, som minst sagt var lite annorlunda....


 Vatten, jäst och fiberhusk blev en kletig gegga....

 .. som sen blev en smulig massa....
 
...men blev sen en rätt ok deg....


 ... och blev en rätt ok pizza till slut!

Inte för att Elias gillade den så mycket, men så kan det ju vara med våra småttingars smaklökar. Intressant nog så föll mitt experiment på andra delen av degen och pizzasåsen, närmare bestämt pizzabullar den lilla gourmanden bättre på läppen!

I går till middag pysslade vi i hop en väldig smaskig kantarellrisotto





Och i dag kokade Elias och jag sylt på de svarta vinbären som vi plockade i busken häromdagen.






Slutligen så har båda männen i mitt liv varit till frisören idag. Båda skötte sig exemplariskt så klart även om det kanske inte var lika självklart att den yngre skulle vilja vara medgörlig när det väl gäller,men det var han.Och nöjd!! När frisören visade hur nacken såg ut efter utförd klippning så sa hela kroppspråket att han var nöjd, det var fint. När jag frågade om det var lagom eller om det skulle klippas mer så var svaret givet: -LAGOM mamma!

Den enda motsträvighet vi träffade på var vid plåtning av nya frillan, så håll tillgodo med en halvkass bild på en nyklippt liten herre:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar