torsdag 11 oktober 2012

Ännu en dag.....

... med en krasslig krake.

I går var ingen rolig historia då febern började skjuta i höjden på eftermiddagen trots Alvedon för att kulminera mitt i natten med 39,4 och maxdygnsdosen för Alvedon redan förbrukad vid sänggåendet. Det blev ett samtal Sjukvårdsrådgivningen, där sköterskan försökte lugna mig och menade på att maxdygsdosen regleras från kl 00 på natten och inte 24 timmar från första givna dosen under det gångna dygnet och eftersom det var efter midnatt var det bara att påbörja ett nytt dygn så att säga. jag köpte inte det hon sa men beslutade mig ändå för ännu en Alvedon för att få ner febern. Något som jag däremot tog till mig av det samtalet var att vara vaksam på att det kissas och om inte febern går ner inom kommande dygnet är det nog befogat med ett besök till närmsta barnsjukhus och att prova Ipren i stället för Alvedon.

I dag på morgonen så det lovande ut bara 38,4 men sen sa det bara smack så var tempen uppe i 39,6 nu mitt på dagen. Då sötnosen inte får behålla någon fast föda så blev det ett nytt samtal till Sjukvårdsrådgivningen, med rådet att ge flytande. Den sjuksköterskan ställde sig lite frågande till att hålla nere febern utan menade på att febern hjälper kroppen att köra ut det som gör honom sjuk, ur kroppen.

Det är en otroligt hängig liten krake som legat i någon form av dvala, inte riktigt sovande, men inte heller vaken i några timmar innan lunch. När febern sköt i höjden så mumsades det glass och nyponsoppa. En udda men rätt god kombination för stora och små magar.

Nu börjar Alvedonen att verka igen och den lilla mannen försöker att städa! Japp, ni läste rätt!! Alla hans leksaker som ligger på golvet läggs numera i diskhon och jag kan bara konstatera att jag vette sjutton om jag har nerver att vara hemma med sådan här krasslig liten krake. Jag känner mig så liten och sådan usel mamma som inte kan lindra hans lidande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar