fredag 2 december 2011

Pretto-mamma?

 Nu har vi haft vår nya stavmixer i en vecka och jag kan bara säga att än så länge är vi jättenöjda. Att tillreda maten till Elias har helt klart blivit lättare. Den gamla trotjänaren hade börjat att ge upp så det var dags för en ny:

Mamma, klicka på bilden om du vill läsa mer om den

Häromdagen när jag pysslade på lite med Elias mat så kom jag att tänka på ett avsnitt på tv-serien Solsidan och Annas frustration och ångest över vissa överpretentiösa mammor i sin mammagrupp.


Vad som Anna i tv-serien har svårt med är dessa supermammor som har dyraste och senaste prylarna till sina barn och självklart gör all mat till barnet på egen hand och skulle aldrig drömma om att ge barnen helfabrikat. 

I mammagruppen jag tillhör så finns det mammor som väljer att köpa mat till sina barn, andra köper lite och gör lite och så jag då.... superpretton som självklart föredrar att göra all mat själv. Jag hoppas verkligen inte att de ser mig som sådan mamma i Solsidan, det är ju faktiskt lite av bekvämlighetsskäl jag gör all mat till Elias.

Det är ju inte helt enkelt att lusläsa innehållsförteckningarna på burkarna för att se att inte några mjölkprodukter gömmer sig någonstans i burken. Det hade ju varit enkelt om det bara stått mjölk på innehållsförteckningen men tydligen så har kärt barn många namn såsom, mjölkpulver, torrmjölkspulver, skummjölkspulver, gräddpulver, vassle, mjölkprotein, kasein, kaseinat, mjölkäggvita, mjölkalbumin och så vidare. Vill ju självklart inte att vår lilla ögonsten skall få i sig mjölkprodukter då han mår så mycket bättre utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar