lördag 29 september 2012

VAB, VAB, VAB....

Tja, så skulle man kunna sammanfatta de senaste veckorna.

Elias hann bara gå på förskolan i 1½ vecka innan de ringde en morgon och sa att Elias var magsjuk och jättehängig. Jag satt på en samverkanskonferens så älsklingen fick hämta honom. Efter att ha sovit en sådär 2 timmar var grabben fit for fight igen och någon magsjuka kunde vi inte märka av.  Förvisso en liten orolig mage, men så blir Elias mage varje gång han är förkyld. Det blev 1 och 3/4 dagar hemma med pappa innan helgen.

Sen gick det inte ens en vecka och så ringde de igen: Elias är magsjuk igen och jättehängig, kan ni hämta honom? Denna gången var det min tur att hämta den lilla krassliga killen. Den här gången hade de i alla fall rätt i att det luktade lite märkligt i blöjan när han bajsade.

Men jag blev riktigt irriterad på  den bristande toleransen med hans lilla oroliga mage och att de inte lyssnade på oss när vi förklarade att hans mage reagerar så på förkylningsvirus som är ÖVERALLT just nu. 

Därför bestämde jag mig för att boka en läkartid för att vara på den säkra sidan. Doktorn tittade i öron, hals, lyssnade på lungor och hjärta, kände på hans körtlar och tog blodprov. INGET visade på att Elias är sjuk eller hade någon infektion, varken virus eller bakterier. Han är frisk men trött!

What to do? 

Efter lite efterforskande med FK så fick jag reda på att man kan vara hemma för vård av barn halva dagar. Föreslog denna lösningen för förskolefröknarna som nappade på den idén så onsdag- fredag förra veckan så gick Elias bara halva dagar på förskolan och får lite skonkost där. Inget med nämnvärt mycket fibrer i. Det verkar ha gjort honom gott, han har varit glad, pigg och busig både på förskolan och hemma på eftermiddagarna! Hurra!

Så nu håller vi tummar och tår för att det kommer att funka med ordinarie schema till veckan!

Oj, då blev det ett sådant där långt inlägg igen! Men så blir det när jag slarvat med att skriva utan bara visat filmsnuttar på den underbaraste!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar