måndag 27 september 2010

Första besöket på MVC

I dag var jag på första besöket på MVC och främst har vi pratat om alkoholvanor, droger, läkemedel, naturläkemedel och annat som en blivande moder kan tänkas använda och som kan tänkas skada barnet.

Jag fick fylla i en AUDIT självskattningsdokument gällande mina alkoholvanor. Klicka på länken så får du se hur dokumentet ser ut. Lite läbbigt att sitta på andra sidan skrivbordet och vara den som blir utvärderad. Vi använder dem ju på jobbet också.

Annars pratade vi mest om hur min hälsa ser ut och eventuella ärftliga faktorer som kan vara risker för den kommande babyn som kan vara bra för MVC att känna till. Jag fick med mig en bok och lite annat smått och gott i informationsväg gällande graviditet och tid för "riktiga" inskrivningsamtalet bokades till den 27 oktober, då även Tobbe skall vara med.

Så fick jag också en liten brasklapp om att vakta min vikt lite.... det kan vara skadlig för alla parter att gå upp för mycket i vikt under en graviditet. Tänk att i den lilla meningen i all välmening restes mina taggar. Tänk att tjockisen i mig reagerade så starkt på en uppmaning att passa vikten. Man kan undra hur sårat ego finns det kvar i den lilla tjockistjejen inom mig? Och hur kommer jag att reagera på att så småningom börja gå upp i vikt efter alla år av att försöka gå ner?

Vi har också erbjudits Tidig fosterdiagnostik  (NUPP och KUB) då jag är över 35 och gravid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar