tisdag 2 november 2010

Inskrivning MVC

I dag var det dags för inskrivning på MVC.

Maria som jag träffade första gången var sjukskriven så vi fick träffa den andra barnmorskan. En väldigt rar och förtroendeingivande kvinna, som jag inte alls haft något emot att ha med i förlossningen. Men jag menar inte på något sätt att Maria inte också verkar vara en rar och omtänksam barnmorska.

Hon tog lite prover på mig. Jag har inte ökat i vikt sedan förra mötet, tvärtom minskat ett kilo men det var ingen fara med det eftersom jag äter ordentligt. Men jag kan tydligen vänta mig att ha ökat kring fem kilo fram till graviditetsvecka 20. Kan inte hjälpa att jag funderar på hur jag kommer att reagera på viktökning, efter alla år med försök att minska i vikt.

När jag var på min årliga kontroll efter magoperationen för ungefär en månad sedan så hade jag riktigt högt järnvärde, på gränsen till för högt men nu hade det sjunkit till 113. Blodtrycket hade också förrändrats... fått ännu lägre undertryck än tidigare. Det förklarar varför jag numera ofta får ta tag i dörrposten till sovrummet om jag kliver upp lite för hastigt på natten.

I övrigt verkade allt vara i sin ordning. Tid för NUPP-undersökningen i Borås är bokad och på plats i Borås kommer vi svar på riskbedömningen för kromosomavvikelse på lille pyret och eventuell rådgivning kring vidare undersökningar.

Sedan är det tänkt att det bara ska knalla på, om jag fortsätter att må bra så blir nästa bokade möte ett ultraljud i grav.vecka 18 och sen inget innan graviditetsvecka 25. Efter det blir det lite mer regelbunda kontroller, allt tätare ju närmare förlossningen.

Vi fick också information om att från graviditetsvecka 20 så erbjuds föräldragrupper som brukar hänga ihop upp till att barnet blir ett år i alla fall.

Vi har en spännande tid framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar